Vi är många som har fått fakturor med en så kallad serviceavgift från Öppna stadsnät på 108:- för perioden januari 2018 till december 2018. Detta är en förlängd garanti av utrustningen på vår tomt och våra hus och är alltså en tjänst dom försöker sälja, inte något vi har förbundit oss att betala för. Fakturan är extremt dåligt utformad informationsmässigt varför vi väljer att informera om så mycket vi åtminstone vet.
Enligt information från Öppna stadsnät och kreditbolaget Finqr som skickat ut fakturorna är det en tjänst som innebär att om något (utan yttre påverkan eller självförvållat) går sönder i utrustningen på vår tomt eller i våra hus så får vi hjälp med reparation utan extra kostnader. Om man inte vill ha tjänsten betalar man för trasiga produkter precis som om något annat skulle ha gått sönder. Enligt deras prisexempel så kostar en ny fiberbox inklusive installation och framkörning 2065:-, vilket man alltså skulle få utan extra kostnad om man betalar serviceavgiften per år.
Mer information än så har vi ännu inte fått, men vi ska kontakta Öppna stadsnät på fredag och ifrågasätta deras metod och varför informationen är så dålig.
/Webbredaktör Jonas